رسانه بدون فیلتر/ محمد حسن عبدالصمد

نزدیک قله ایم، خستگی ممنوع

رسانه بدون فیلتر/ محمد حسن عبدالصمد

نزدیک قله ایم، خستگی ممنوع

رسانه بدون فیلتر/ محمد حسن عبدالصمد
"محمد حسن عبدالصمد" کارشناس رسانه و سابقه تدریس، سخنرانی و پژوهش در صدا و سیما و مراکز علمی و آموزشی درحوزه های:

*علوم شناختی و رسانه
*سواد رسانه ای و سواد فضای مجازی
*بازی کودک و نوجوان
*خبرنگاری و گزارش نویسی
*امر به معروف و نهی از منکر
*علوم تربیتی و روانشناسی،
*تربیت دینی کودک و نوجوان
*سبک زندگی و خانواده
*مبانی انقلاب اسلامی
*بیانات امام خامنه ای
*داستان نویسی

و...


ارتباط با من:

ایمیل: bayadkarikard@chmail.ir

کانال: resane97@ در پیام رسان ایتا سروش و بله

آیدی در پیام رسان ایتا و بله
@MAbdosamad

آپارات: www.aparat.com/bayadkarikard

محمد حسن عبدالصمد:

آموزش سوادرسانه باید پیش از دبستان آموزش داده شود

امنیت کودکان آنلاین در خطر است/ طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی به  کجا رسید؟ - ایرنا
کارشناس رسانه گفت: اکنون کتاب سوادرسانه‌ای در پایه دهم تدریس می‌شود، درحالیکه کودکان پیش از ورود به دبستان نیز از فضای رسانه‌ای استفاده می‌کنند


محمدحسن عبدالصمدا اظهار کرد: بخشی از مشکلات فضای رسانه‌ای به دلیل آموزش ندیدن والدین و معلمان است و استفاده کودکان از فضای رسانه‌ای، آموزش سوادرسانه به والدین و فرزندان را می‌طلبد.

وی افزود: علاوه بر آموزش سوادرسانه‌ای، ابزارهای رسانه‌ای نیز باید ایمن باشند و باید الگوریتم های ابزار های رسانه ها بر اساس رشد انسان باشند ، چرا که استفاده از الگوریتم‌های لغزنده باعث ایجاد اختلال و مشکلاتی در افراد خواهد شد.

کارشناس رسانه با بیان اینکه آموزش سوادرسانه و استفاده از ابزارهای رسانه‌ای ایمن از واجبات محیط ایمن رسانه‌ای است، ادامه داد: علاوه بر دو اصل آموزش و ابزار ایمن، زیرساخت‌های مناسب نیز از اهمیت بسزایی برخوردارند.

عبدالصمد عامل دیگر محیط رسانه‌ای ایمن برای کودکان را خودکنترلی دانست و بیان کرد: اگر سه اصل آموزش، ابزار ایمن و زیرساخت‌ها درست شوند، عامل مهم خودکنترلی افراد در استفاده از این فضا ضروری است.

وی با انتقاد بر اینکه آموزش سوادرسانه پیش از دبستان باید آموزش داده شود افزود: اکنون کتاب سوادرسانه‌ای در پایه دهم تدریس می‌شود، درحالیکه کودکان پیش از ورود به دبستان نیز از فضای رسانه‌ای استفاده می‌کنند.

کارشناس رسانه ادامه داد: با استفاده کودکان از فضای رسانه‌ای، زیست آن‌ها شکل گرفته و نمی‌توان در آینده زیست اشتباه آنان در فضای رسانه‌ای را به راحتی مهار کرد.

عبدالصمد با بیان اینکه دبیران کتاب سوادرسانه‌ای معمولا از دبیران دیگر دروس هستند، گفت: در استخدام مربیان و آموزش آن‌ها به عنوان مربی سوادرسانه، عنوانی به نام "مربی رسانه" وجود ندارد وباید در تمامی رشته های دانشگاهی درس عمومی با عنوان "سواد رسانه ای" تدوین گردد

وی ادامه داد: لازم است مربیان در حوزه سوادرسانه‌ای به‌صورت تخصصی آموزش دیده تا بتوانند عملکرد بهتری در این حوزه داشته باشند.
کارشناس رسانه وظیفه والدین را آموزش سوادرسانه‌ای دانست و گفت: لازم است والدین در دوره‌های تربیت فرزند در فضای مجازی شرکت کرده و با کارشناسان این حوزه ارتباط گرفته تا بتوانند عملکرد بهتری در تربیت فرزند خود در فضای رسانه‌ای داشته باشند.

عبدالصمد تاثیر فضای مجازی بر کودکان را به‌صورت یادگیری مشاهده‌ای بیان کرد و افزود: کودکان رفتارها و الگوهای زندگی خود را بر اساس آنچه می‌بینند انتخاب می‌کنند و سبک‌زندگی والدین در تعیین الگو و رفتار کودکان تاثیر بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه طرح صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی هنوز به مرحله اجرا نرسیده است، افزود: فضای رسانه‌ای برای کودکان فعلا قانون و مصوباتی ندارد و با نشر محتواهای ناسالم برخوردی نمی‌شود.

کارشناس رسانه با اشاره به اینکه اگر فضای رسانه‌ای زیست سالمی داشته باشد می‌تواند تهدیدات را به فرصت تبدیل کند، بیان کرد: اگر زیرساخت‌های سالم با تصویب قوانینی بر اساس نیازهای انسانی فعالیت کنند، عملکرد بهتری در ایمن کردن فضای رسانه‌ای کودک خواهیم داشت.

لینک همین خبر در خبرگزاری ایمنا
https://www.imna.ir/news/787161

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">