رسانه بدون فیلتر/ محمد حسن عبدالصمد

محتوای مفید در حوزه علوم شناختی و سواد رسانه ای

رسانه بدون فیلتر/ محمد حسن عبدالصمد

محتوای مفید در حوزه علوم شناختی و سواد رسانه ای

رسانه بدون فیلتر/ محمد حسن عبدالصمد
"محمد حسن عبدالصمد" کارشناس رسانه و سابقه تدریس، سخنرانی و پژوهش در صدا و سیما و مراکز علمی و آموزشی درحوزه های:

*علوم شناختی و رسانه
*سواد رسانه ای و سواد فضای مجازی
*خبرنگاری و گزارش نویسی
*امر به معروف و نهی از منکر
*علوم تربیتی و روانشناسی،
*تربیت دینی کودک و نوجوان
*سبک زندگی و خانواده
*مبانی انقلاب اسلامی
*بیانات امام خامنه ای
*داستان نویسی
*بازی درمانی
و...


ارتباط با من:

ایمیل: bayadkarikard@chmail.ir

کانال: resane97@ در پیام رسان ایتا سروش و بله

آیدی: @abd97

آپارات: www.aparat.com/bayadkarikard
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

۱۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است


3 گام مهم برای ایمنی در فضای مجازی
محمد حسن عبدالصمد
این روزها اکثر مردم در فضای رسانه‌ای تنفس می‌کنند. عده‌ای می‌گویند نگوییم فضای مجازی بلکه بگوییم فضای واقعی غیرملموس و حتی عده‌ای این تعریف را هم ناقص می‌دانند و می‌گویند این فضا ملموس هم هست و هیچ تفاوتی با عالم واقعی ندارد.
دروغ، تهمت، شایعه، کلاهبرداری، اتلاف وقت، اعتیاد، محتوای غیراخلاقی، ایجاد تردید و بدبینی که در دنیای واقعی وجود دارد در فضای مجازی نیز وجود دارد و یا می‌توان گفت فضای مجازی رفتار و هنجار‌های اجتماعی را می‌تواند تشدید و یا تسهیل کند.
این آسیب‌ها که نماد بیرونی دارد مربوط به رفتار انسان‌ها می‌باشد این در حالی است که بسیاری از آسیب‌هایی که مربوط به افکار و بینش انسان‌ها است، از دید کارشناسان پنهان مانده است و ممکن است بعد از گذر چند دهه خود را نمایان سازد.

سواد رسانه‌ای
بسیاری از کارشناسان راه‌حل کاهش آسیب‌های احتمالی فضای مجازی را گسترش «سواد رسانه‌ای» می‌دانند. به همین منظور خوشبختانه چند سالی است که برخی از ارگان‌ها و کارشناسان به صورت خودجوش و سازماندهی شده به آموزش سواد رسانه‌ای روی آورده‌اند. 
اما چند سؤال جدی در این حوزه مطرح است:
آیا آموزش سواد رسانه‌ای منجر به کاهش آسیب‌های ناشی از فضای مجازی می‌شود؟
آیا در کشورهایی که آموزش سواد رسانه‌ای را از سال‌های دور شروع کرده‌اند، این آسیب‌ها کاهش پیدا کرده است؟
آیا صرف داشتن دانش سواد رسانه‌ای لزوماً منجر به کاهش آسیب‌ها می‌شود؟ (فرد سیگاری که می‌داند سیگار بد است آیا سیگار را ترک می‌کند؟ یا فرد چاقی که می‌داند پرخوری بد است آیا مراعات می‌کند؟)
چه عوامل دیگری برای کاهش آسیب‌های رایج در حوزه رسانه و فضای مجازی وجود دارد؟

تقابل غلط سواد رسانه‌ای و فیلترینگ

متاسفانه عده‌ای تنها راه‌حل مشکلات بی‌شمار فضای مجازی را، یادگیری دانش سواد رسانه‌ای می‌دانند و برای به ثمر نشستن اهداف سیاسی و اقتصادی خود شعار می‌دهند که «سواد رسانه‌ای به جای فیلترینگ» باشد. این شعار شاید عامه‌پسند باشد اما فردی که اندک دانشی در حوزه رسانه داشته باشد می‌داند که تقابل سواد رسانه‌ای و فیلترینگ، حرفی از اساس غلط و غیرکارشناسانه است. برای روشن شدن غلط بودن این سخن به مثال زیر توجه کنید:
کدام پدر عاقل و دلسوزی قبل از آنکه فرزندش گواهینامه راهنمایی و رانندگی را بگیرد سویچ اتومبیل را به او می‌دهد تا به مسافرت برود؟
پس یک گام این است که مهارت یادگیری استفاده از اتومبیل را بداند (آموزش سواد رسانه‌ای)، حال سؤال این است که آیا صرف داشتن گواهینامه باعث می‌شود این جوان در رانندگی با خطر تصادف مواجه نشود؟ خیر؛ بلکه عوامل دیگری مانند: امنیت اتومبیل (نوع ابزار رسانه‌ای)، جاده‌های سالم و امن (زیر ساخت)، علائم هشدار‌دهنده مانند تابلوی «خطر ریزش کوه»، «مسیر مسدود است»، «انحراف به چپ ممنوع» و...(فیلترینگ) بسیار مهم و تاثیرگذار هستند. 
در اینجا باز این سؤال مطرح می‌شود که اگر فرد هم گواهینامه داشته باشد و هم تمام عوامل بالا توسط حاکمیت تامین شده باشد، آیا باز هم از خطر تصادف به دور است؟ خیر، اگر این فرد با داشتن گواهینامه و داشتن اتومبیل ایمن در جاده‌های سالم و بی‌خطر براساس میل باطنی‌اش سرعت غیرمجاز داشته باشد و یا به علائم توجهی نکند یقینا دچار خطر خواهد شد.
پس جدای از مهارت یادگیری «سواد رسانه‌ای» و «عوامل محیطی»، نیاز به یک «عامل بازدارنده درونی» به شدت احساس می‌شود.

نقش مهم «خود کنترلی» یا «تقوا»
شاید برای همین است که داشتن دانش و مهارت سواد رسانه‌ای منجر به ندیدن فیلم‌های پورن و غیراخلاقی نمی‌شود. برای اثبات این ادعا می‌توان به بالاترین سرچ‌ها در فضای مجازی در کشور‌هایی که سواد رسانه‌ای را از سال‌های دور آموزش و نهادینه کرده‌اند، توجه کرد. 
برخی از کارشناسان حوزه رسانه، نام این عامل بازدارنده درونی را «خود کنترلی» گذاشته‌اند در حالی که همین مفهوم به معنای کامل‌تر با نام «تقوا» در اسلام از آن یاد شده است. یعنی انسان بتواند در برهه‌های مختلف زندگی به خواهش‌های نفسانی خود نه بگوید. این نه گفتن دو علت می‌تواند داشته باشد، یک علت مادی، که من مثلا فلان غذا را نمی‌خورم برای اینکه برای من ضرر جسمی دارد، یعنی فرد علم به ضرر این فعل دارد و علم تجربی هم این ضرر را ثابت کرده است. اما گاهی این نه گفتن ریشه در عبد و فرمان پذیر بودن دارد، یعنی من این کار را انجام نمی‌دهم برای اینکه پروردگارم این کار را نهی کرده است، یعنی علم تجربی شاید این ضرر را ثابت نکرده باشد اما ایمان من به پروردگار عالم و قوانین او، به من اجازه انجام فلان فعل حرام را نمی‌دهد هر چند میل من به انجام دادن آن باشد.

3 گام مهم
در مجموع، اگر بخواهیم شرط لازم برای حضور در فضای مجازی را اعلام کنیم، باید گفت که سه گام برای رسیدن به این هدف باید برداشته شود.
گام اول: عوامل محیطی (مدیریت سالم، زیر ساخت سالم، ابزاربومی، پایش محتوا یا فیلترینگ و...) 
گام دوم: سواد رسانه‌ای (سواد رایانه ای، رژیم مصرف، تفکر انتقادی، رسانه شناسی و...)
گام سوم: عامل بازدارنده درونی یا به عبارتی دیگر مهار نفس و تقوا.

متاسفانه برخی از مسئولان و کارشناسان حوزه رسانه، گزینشی به این مراحل می‌نگرند و تنها تحقق یک گام را کافی می‌دانند؛ در حالی که برای محقق شدن کاهش آسیب‌های رایج در فضای مجازی باید این سه گام همزمان محقق شود.
برای مثال مدیران دولتی اعم از شخص رئیس‌جمهور و وزارت ارتباطات دولت دوازدهم، معتقد به اجرایی شدن سواد رسانه‌ای هستند هر چند همین گام هم ابتر مانده است، این در حالی که اگر تمام مردم خودشان استاد سواد رسانه‌ای هم باشند، اما تا زمانی‌که عوامل محیطی و عامل بازدارنده اعمال نشود، مشکلات کماکان پا برجا است.
برخی دیگر هم تنها محقق شدن عوامل محیطی را کافی می‌دانند که این نگرش هم هر چند آسیب‌ها را کمتر می‌کند اما منجر به رفع مشکلات رایج در فضای مجازی نمی‌شود. از این افراد باید پرسید که آیا به فرض مثال اگر تمام مردم در بستر داخلی و در پیام رسان‌های بومی عضو باشند که اتفاقی مهم و مثبت است، آیا مخاطبان در معرض ترویج شایعه، اعتیاد رسانه‌ای و محتوای بیهوده قرار نمی‌گیرند؟
یقینا هر سه گام از اهمیت ویژه خود برخوردار است و مردم و مسئولین باید برای تحقق این سه گام بکوشند.
...............................
همین مطلب در تاریخ 98/02/24 در روزنامه کیهان منتشر شد  لینک 

 


 

-سلام برنامه عصر جدید

* بله بفرمائید:

-عباس برزگر هستم. من تونستم با دست خالی روستامون رو تبدیل به قطب گردشگری کنم میتونم تو برنامه تون شرکت کنم و ایدم رو بگم، شاید بقیه هم بتونن استفاده کنن؟

* نمیدونم چی میگی؟ ما گفتیم کشف استعداد تو زمینه سرگرمی و ورزشی هنری. این کدومشه؟  فیلمی از کارات داری بفرست بررسی میشه. اگه نه وقت ما رو هم نگیر.

 -----------------------------------------------------------------

 

 - الو سلام برنامه عصر جدید؟

 * بله بفرمائید

- حسین عطایی هستم.  16 تا  اختراع تو زمینه های طراحی خودرو دارم و دو تا کمپانی بزرگ خودروسازی دنیا هم بهم پیشنهاد دادن میتونم تو برنامه عصر جدید شرکت کنم.

 * چند سالته عمو؟

  - 13 سال

 پسرم بدون اجازه پدر و مادرت دست به تلفن نزن. اگر فیلمی از کله ملق زدن داری یا میتونی با دهنت صدای اگزوز در بیاری بفرست تا بررسی بشه.

  ------------------------------------------------------------------

 


 -سلام من مبینا وطن خواه هستم یک دستگاه هوشمند نشت یاب لوله های اب رو اختراع کردم میتونم تو برنامتون شرکت کنم

 * خانم محترم انتظار داری ما یه لوله کش رو دعوت کنیم به پربیننده ترین برنامه تلویزیون؟

- آقای محترم درست صحبت کنید، من بعد از اختراعم تو اداره مالکیت صنعتی ایران به کشور سویس دعوت شدم تا تو  چهل و پنجمین جشنواره اختراعات بین المللی  ژنو شرکت کنم.

*  پس برو همونجا تو برنامه عصر جدیدشون شرکت کن. اینجا باید بتونی روی استیج استعدادت رو تو چند دقیقه اجرا کنی تا دهن همه داور ها و شرکت کننده ها کف کنه. نتونی اجرا کنی یعنی استعداد نداری! 

 ----------------------------------------------------------------



 -سلام برنامه عصر جدید

* بله بفرمائید؟

 - محمدعلی اسلامی هستم با کامپیوتر مسابقه دادم و تونستم پیروز بشم، طوری که در عرض یک دقیقه تونستم اطلاعاتی از ۱۵ صفحه قرآن رو بدون اطلاع قبلی از من سؤال ‌شد رو جواب بدم. ، طوری که انگار تمام صفحات قرآن جلوی چشمامم بازه.

*اشتباه گرفتی پسرم باید زنگ بزنی شبکه قران.

 -----------------------------------------------------------------

 


-سلام برنامه عصر جدید

* بله بفرمائید؟

- پسرم مثل آدم داشت درسشو میخوند و زندگی میکرد از وقتی برنامه شما شروع شده، افسرده شده. میگم چی شده میگه من نه میتونم آواز خوب بخونم، نه دابسمش اجرا کنم. نه توپ رو انگشتم بچرخونم. بهش میگم  پسرم این ها نمایش دارن اجرا میکنند اینها که افتخار نیست. تو کتش نمیره... خدا بگم چیکارتون کنه به جای اینکه به بچه ها بگید داشته هاتون رو ببینید و باهاش دنیا رو بسازید بهشون میگید یک آدم استثنایی رو ببین و سعی کن خودتو شبیهش کنید. ای کاش افرادی رو می آوردید که استعدادشون به درد خودشون و بشریت بخوره و بتونه دردی رو دوا کنه

 

--------------------------------------------------

 افرادی که اسمشان در این متن آمده شخصیت واقعی دارند و شاید تماسی با برنامه عصر جدید نگرفته اند. و این متن خیالی  برداشت آزاد نویسنده  از واقعیت برنامه عصر جدید است.


 

    سروش         ایتا         بله              آپارات              

                                                            

                   

در این کارگاه که با هدف افزایش آگاهی کارکنان از تحولات حاکم بر فضای مجازی و رسانه ای نوظهور و نحوه مدیریت و برخورد با این ابزارهای اطلاع رسانی نوین برگزار شد؛ عبدالصمد کارشناس سواد رسانه ای و پژوهشگر این حوزه ضمن بیان مقدمه ای بر ماهیت رسانه های نوظهور به ارائه توضیحات مبسوط در خصوص سواد رسانه ای، نحوه رویکرد با رسانه ها، مضرات محتوای رسانه ها، پیامدهای نداشتن سواد رسانه ای، اهداف پنهان و پیدای طراحان رسانه ها، نا امن بودن فضای رسانه ها، پیدایش رفتارهای ناهنجار ناشی از ماهیت و محتوای رسانه ها نظیر، فردگرایی، تنهایی، اصالت فرد، تغییر دستگاه محاسباتی ذهن و ... پرداخت.
عبدالصمد با بیان برخی راهکارهای عملی برای مدیریت رسانه، پنج اصل منطقی مدیریت فضای رسانه ای را تحکیم مبانی اندیشه، تجهز مخاطبان به علم منطق، آگاهی به فنون اقناع، گفتگوی انتقادی و مرجع شناسی محتوای رسانه ها دانست.
کارشناس حوزه رسانه ده اصل تربیت رسانه ای در خانواده اسلامی را حاکمیت قانون، مسئولیت پذیری، آموزش و آگاه سازی، الگو سازی، جایگزین سازی، همراهی، ایمن سازی، تدریج و استمرار، اقتدار همراه با اعتماد، صمیمت و مهربانی، شناسایی استعداد های فرزندان و استفاده از آنها برای تربیت کودکان بر شمرد.

لینک خبر


عکس های این مراسم


حسن عبدالصمد

 

حسن عبدالصمد در برنامه گفتاورد از "رادیو تهران" به موضوع نقش فضای مجازی بر روابط خانوادگی میپردازد


دریافت

 

لینک این فایل صوتی در سایت رادیو تهران    http://webapp.iranseda.ir/EpgRecordArchive.aspx?VALID=TRUE&epgId=138096752&chid=20

 

سال 96 در نشستی با موضوع سواد فضای مجازی مهمان موسسه امیری حسین (ع) بودم.

دوستاناین جلسه زحمت کشیدند بخشی از متن سخنرانی بنده را به صورت فایل pdf پیاده سازی کردند که در ادامه لینک این فایل قابل دانلود است


لینک سخنرانی:    دریافت

عنوان: سخنرانی سواد رسانه ای/ موسسه امیری حسین(ع)


لینک کانال سروش موسسه امیری حسین(ع)

 

سبک زندگی و رسانه

حسن عبدالصمد در برنامه "رویای آندلس.اندیشه توسعه و ظهور جامعه مصرفی" در رادیو ایران

 

 

 


دریافت

 

 

 

 


دریافت

 

لینک این فایل صوتی در سایت آپارات

https://www.aparat.com/v/b3HRf

 

حریم خصوصی در فضای مجازی با حضور حسن عبدالصمد در برنامه کاربرانه شبکه

 


دریافت

 

لینک همین ودیئو در آپارات  https://www.aparat.com/v/zId1A

 

 

حسن عبدالصمد کارشناس فضای مجازی و علوم تربیتی در برنامه راه نشان شبکه قرآن پیرامون رسانه وقرآن و نکاتی پیرامون سواد رسانه ای

 

 


دریافت
عنوان: قرآن و فضای مجازی
حجم: 20.3 مگابایت

 

لینک این ویدئو در سایت آپارات   https://www.aparat.com/v/4pzRj

 

 

حسن عبدالصمد در برنامه گفتاورد از رادیو تهران به نقش و تاثیر بازی های رایانه ای بر کودک و نوجوان  و ارائه راهکار برای مقابله با آسیب ها میپردازد

 

 

 

لینک دانلود از آپارات  https://www.aparat.com/v/OoS9I

 

 

 

حسن عبدالصمد در برنامه گفتاورد از رادیو تهران به نقش و تاثیر بازی های رایانه ای بر کودک و نوجوان  و ارائه راهکار برای مقابله با آسیب ها میپردازد

 قسمت اول
دریافت
عنوان: بازی های رایانه ای حسن عبدالصمد
حجم: 9.7 مگابایت

مدت زمان: 25 دقیقه 19 ثانیه 

 

 

لینک دانلود از آپارات https://www.aparat.com/v/1P9bg